keskiviikko 5. kesäkuuta 2013

Savupiipun katto

Perjantainen pieni kevyt sahailu homma olikin ajallisesti pidempi rojekti. Kun olin saanut putket sahattua, Merilä tuli ja sanoi jotenkin näin: sinähän sitten hitsuuttelet nämä myös. En oo ihan varma kumpi reaktio tuli ensin, sisimmässä ääneen huudettu jippii-huuto vai harmistunut huokaus. Huokailut ja huudot unohtui siihen paikkaan kun varmistui että saan hitsata tigillä. Silmissä varmaan pyöri sydämmiä niinkuin hedelmä pelissä ja huvituin omista vahvoista tunteistani yhtä hitsaus prosessia kohtaan.

Turrutin huokaus-puolen, sen puolen joka pelkää ajan loppuvan kesken. Yritän antaa itselleni vähän löysää, jotta mun olis rennompi olla. Oon vaan mun aika taulusta jäljessä, kohta oon siinä tilanteessa et mun pitää tehdä viikkoon yksi koe.

Olin ikävöiny tig hitsaamista, hyvä kun maltoin mennä edes syömään. Ihanan äänetöntä ja siistiä. Piti ensin kokeilla yks piena että osaanko enää mitään, mutta yhtä nättiä siitä tuli kuin oli tullut syksyllä rosterin ja alumiinin hitsaus jaksollakin. Putket tuli hitsattua aamu päivän aikana, hieman piti oikoa, lämmitellä ja vähän käyttää rajuja otteita, kun en ollut tehty kunnollista jigiä niin ne sitten veti.

Merilä tuli uudestaan luokseni ja kertoi jatko toimenpiteistä. Pitäisi leikata 5-6mm rosterista 40x160 paloja ja särmätä ne, porata reiät ja tehdä kierteet. Melkein osasin käyttää särmäyskonetta, nolottaa jo kyllä pikku hiljaa ku oon monesti siinä ollu, homma sujuu, mut sitten kun en sitä käytä niin tulee unohduksia. Harri oli mulla kaverina näissä palikan valmistus vaiheissa. Poraaminen oli kivaa pitkästä aikaa, kierteet menin tekemään koneistamoon ja se oli mukavaa puuhastelua. Sain hyvän vastaanoton lyhyelle vierailulleni, viime kesäinen manuaalikoneistus-jaksoni muistettiin.

Eilen kävi melkein samalla lailla kuin torstaina. Kuumuus meinas vetää piippuun. Niska on tosi kipeä. En ymmärrä miten ns. pelkkä istuminen voi olla niin raskasta, välillä hitsaaminen herpaantui kun laskin samalla hiki pisaroita jotka valu selkää pitkin. Jostain pitää saaha lämpömittari, haluan tietää miten lämpimässä harjoittelen! Hitsasin ja annoin kaikkeni, yhdeltä sain pinnan nätiksi ja oltiin Merilän kans yhtä mieltä siitä että koepäivä on torstaina. Avattiin Merilän kanssa kaks ja tarpeeksi puhtaita ne olisi kuviin lähtöä varten.

Tällä hetkellä asiakas työ on siinä vaiheessa, että palikat pitää hitsata putkiin kiinni ja kaiken järjen mukaan särmätä katto-osio ja kaiketi laittaa sekin vielä kiinni, mutta ensin laki-koe.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti