perjantai 15. helmikuuta 2013

Kipinä Kilpilahdesta

Se miten päädyin metalli-alalle onkin pidempi kertomus ja monien sattumusten summa. Kaikki alkoi talvisesta Porvoosta 2010. Pitkän pätkätyövaiheen jälkeen olin ollut jonkun aikaa työttömänä kun minulle ehdotettiin että voisin hakea tulityö- ja turvallisuusvalvoja koulutukseen joka kouluttaa suoraan työhön. Kerroin heti etten tiedä tulitöistä mitään, onneksi työkkärin täti sanoi niin vakuuttavasti heidän opettavan kaiken tarvittavan, koska päätin hakea koulutukseen. Koulutusvaihe oli tiivis ja iso osa tapahtui työmaalla, Porvoon öljynjalostamolla Kilpilahdessa. Kipinäsuihkut näyttivät kauniilta ja jotenkin rälläkästä lähti niin kotoinen ääni. Katselin hitsareita työssä ja mietin miten ihmeessä ne saavat jollain paksuilla tähtisädetikuilla niin valtavia rakennelmia kasaan. Silloin sain kipinän alalle. En nähnyt kovin montaa naishitsaria ja aloin jo toppuuttelemaan hulluja unelmia olla hitsari, enkä uskaltanut siitä ääneen puhua.

Kevään ja kesän tein sen hetkisen ammattini töitä, eli työskentelin sesonkiohjaana matkailualalla. Loppukesästä palasin etelään ja hain Loviisaan ydinvoimalaan samoihin tehtäviin kuin Porvoossa. Siellä työmäärä oli hieman vähäisempi niin minulle jäi aikaa tutustua hitsareiden työhön lähemmin. Eräänä päivänä huomasin alueellani nais-hitsaajan ja menin jututtamaan häntä. Tämä nainen kannusti minua ja se sai minut innostumaan uudelleen. Kirjoitin IRC-galleriaan näin:" mulla on uus idoli HITSAAJA nimeltä LOTTA . mää taijan tietää mikä musta tulee isona. :>"

Seuraava vuosi menikin pätkittäisissä matkailutöissä ja suomen-ruotsalaisessa päiväkodissa Paraisilla. Ja taas kerran kohtalo puuttui peliin; sattumalta näin Turun AKK:n mainoksen kone- ja metallialan perustutkinnosta aamuset-lehdessä. Muutaman päivän emmin asian kanssa, mietin miten tulisin taloudellisesti toimeen, tulisko siitä yhtään mitään ja uskallanko minä. Hain kurssille, kävin haastellussa ja voitin. Marraskuussa 2011 aloitin opinnot ja joulukuussa 2012 valmistuin levyseppähitsaajaksi. Nälkä kasvaa syödessä ja seuraava targetti on hitsaajan ammattitutkinto. 
Näin minä päädyin oikealle tielle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti